Blog

Is het voor het senior management mogelijk om te weten wat er precies in het bedrijf gebeurt? Volgens Sydney Yoshida is dat niet mogelijk en weet slechts 4% van alle kennis over problemen door te dringen tot de top van de organisatie.

De vraag is natuurlijk ook of het noodzakelijk is of alle problemen door dringen tot de top. Dat zal beslist operationele problemen geven. Echter indien met een gelaagde hiërarchie zal het wel betekenen dat slechts een deel van de problemen daadwerkelijk zal worden opgelost.

Laat het daar nu net verkeerd gaan. Want wie zegt dat de juiste problemen worden opgelost en er tussen de andere 74,9 resp 4% van de problemen geen echte operationele issues zitten die uiteindelijk niet worden opgelost. 

Kan een hogere betrokkenheid binnen een organisatie helpen om uitdagingen binnen elk niveau van de organisatie op te lossen?
Maar hoe los je dan het probleem van de silo’s op binnen de organisatie? Een probleem in het ene deel van de organisatie oplossen, maar ergens anders een ander creëren?

* Consultant Sidney Yoshida produceerde deze studie genaamd ‘The Iceberg of Ignorance’ in 1989. Yoshida onthulde wat hij zag in het werk en leiderschapsgewoonten van de Japanse autofabrikant Calsonic.

Blog

tekst

tekst